Jak vybírat kávu, aby prospívala zdraví

Kávová zrnaNejčastěji konzumovaným nápojem s prokazatelnými účinky na zdraví je káva. Kofein je pak nejvíce užívanou psychoaktivní látkou. Zvyšuje aktivitu mozku díky jeho většímu prokrvení. Velmi často jej najdete jako součást léků na hubnutí kvůli svému povzbuzujícímu účinku na metabolismus a spalování tuků.

Často se říká, že káva zvyšuje krevní tlak, ovšem bývá to jen dočasné. Pokud si na kávu zvyknete, tělo si vytvoří jistou toleranci a není tak problém vypít klidně 2 šálky kávy denně bez jakéhokoliv zvýšení krevního tlaku.

Pravidelné pití kávy naopak zlepšuje stav cév, zmenšuje riziko infarktu myokardu a snižuje hladinu homocysteinu  (což může mít za následek snížení rizika vzniku aterosklerózy).

Též se zjistilo, že kofein zlepšuje využití glukózy ve tkáních a zvyšuje citlivost k inzulínu, což má za následek snížení rizika diabetu.

Pití kávy mimo jiné snižuje riziko Parkinsonovy choroby, riziko demence a vznik Alzheimerovy choroby.

Dietoložka Karolína Hlavatá tvrdí: "Nejvhodnější je káva zrnková a to vždy čerstvě mletá." Výživový specialita Petr Havlíček pak nabádá, abyste se vyhnuli kávě tzv. 3v1 kvůli velkému množství cukru.

Při pití kávy se nemusíte bát dehydratace, jak bývá občas někde uvedeno. O té si můžete přečíst v našem dalším článku.

 

Zdroj: ona.idnes.cz